Drygt 8 av 10 svenska internetanvändare använder sociala medier varje dag. De tre största tjänsterna är Youtube, Facebook och Instagram.
Bland svenska internetanvändare som är 8 år eller äldre har 94 procent använt ett eller flera sociala medier det senaste året. 91 procent använder sociala medier minst en gång i veckan och 85 procent gör det dagligen.
- De tre sociala medier som används mest bland svenskarna är Youtube, Facebook och Instagram. Både unga och gamla använder sociala medier, men plattformarna är delvis olika.
- Bland unga födda på 2000-talet är de mest använda Youtube, Snapchat, Tiktok och Roblox.
- Facebook minskar i andel användare från 71 procent år 2022 till 68 procent år 2023.
- Tiktok har vuxit mest av alla sociala medier. År 2023 använder 24 procent Tiktok jämfört med 20 procent år 2022. Nästan var fjärde svensk använder alltså Tiktok.
- Män och kvinnor använder sociala medier ungefär lika mycket, men de använder vissa plattformar i olika grad. Fler kvinnor än män använder Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok, Pinterest och Be Real. Fler män än kvinnor använder Youtube, Linkedin, Twitter, Reddit och Twitch.
Vilken generation använder sociala medier mest?
Här hittar du en lista över hur många av internetanvändarna i de olika generationerna som använder sociala medier varje dag.
- 85% av alla internetanvändare 8 år eller äldre
- 86% av personer födda på 10-talet
- 98% av personer födda på 00-talet
- 97% av personer födda på 90-talet
- 91% av personer födda på 80-talet
- 89% av personer födda på 70-talet
- 80% av personer födda på 60-talet
- 77% av personer födda på 50-talet
- 56% av personer födda på 20-, 30- eller 40-talet.
Vad är sociala medier?
I undersökningen Svenskarna och internet har vi frågat om man använder sociala medier, men vad betyder det egentligen? Med sociala medier brukar man mena internettjänster, appar och webbplatser där människor kan interagera med varandra och skapa eget innehåll.
Traditionella medier som tidningar och tv har en avsändare som förmedlar innehåll till ett stort antal mottagare. På sociala medier delar användarna i stället information med varandra – man kan vara både avsändare och mottagare.
När kom sociala medier?
De första sociala medierna dök upp redan på 1970-talet, innan dagens version av internet fanns. Under 1980-talet var så kallade BBS:er populära, elektroniska anslagstavlor som man kunde koppla upp sig mot med hjälp av ett modem. Under 1990-talet kom webben och svenska internetanvändare kunde mötas på portaler som Passagen och postens Torget.
1996 startade Lunarstorm i Sverige som var ett av världens första webbcommunity. Diskussionsforum som Flashback var populära sociala medier under början av 2000-talet. Amerikanska Facebook grundades 2004 och videoplattformen Youtube kom året efter.
När den smarta mobiltelefonen Iphone lanserades 2007 tog sociala medier verkligen fart. Instagram kom 2010 och var ett av de första sociala medierna tänkt att användas helt på mobilen. 2011 lanserades Snapchat och 2018 kom Tiktok. Nuförtiden finns det massor av olika slags sociala medier att välja mellan utifrån intresse, ålder och smak.
Källa: Internetstiftelsen